Mowement ve Forbes

Jeden listopadový slunečný den začal drnčet pracovní telefon s neznámým číslem na displeji. Byl jsem překvapený, když po zvednutí telefonu se na druhé straně komunikační linky ozvala mladá slečna, která při svém představení zmínila, že volá ze společnosti Forbes. Na moment jsem se zarazil a ptal se sám sebe, jestli jsem opravdu slyšel správně.


Jako nová značka jsme velmi rádi za každou veřejnou zprávu o naší společnosti, zvlášť když se pak jedná o tak populární a v businessu oblíbený časopis. Vzhledem k tomu, že jde o specifický derivát klasického Forbesu, který se vydává pouze v tištěné formě (náš první článek v tištěné podobě!), neměli jsme možnost jak článek s vámi sdílet – pokud se tedy nerozhodnete jej přímo zakoupit. Proto jsme se rozhodli článek zpracovat do digitální podoby a publikovat ho v této zprávě.


@forbes.cz

Oficiální článek Forbes NEXT

Textilní průmysl nezažil už pár desítek let pořádnou revoluci. Pracuje už pár desítek let s podobnými látkami i technologickými postupy. Jeden mladý Čech ale věří, že existuje materiál, který do lehce zatuchlého odvětví vnese svěží vítr. A chce být u toho.


Grafen Filipa Matějku fascinuje už několik let. “Je to materiál budoucnosti,” tvrdí a vyjmenovává některé z jeho vlastností, které to dokazují. Supertenká forma uhlíku má na výšku jeden atom a je milionkrát tenčí než list papíru. Zároveň je jedním z nejpevnějších materiálů na zemi. Je to vodič stejně dobrý jako kov, avšak propustí světlo lépe než sklo. Je pevný jako diamant a přitom extrémně lehký. Vědci věří, že přes něj budou moct snadno a levně filtrovat mořskou vodu na pitnou (protože voda jím projde, sůl nikoliv) nebo ho přidávat do baterií a tím mnohonásobně navýší rychlost nabíjení.


Není divu, že za objev grafenu dostali před 10 lety vědci Andre Geim a Konstantin Novoselov Nobelovu cenu. Jeho využití se zatím zkoumá v laboratořích a bude ještě trvat, než se naplní všechny naděje do něj vkládané. Už teď ale máme k dispozici aspoň malou ochutnávku. Matějka totiž před třemi lety dospěl k závěru, že vlastnosti grafenu by se mohly skvěle projevit v oblečení, a letos uvedl pod značkou Mowement na trh sportovní trička, která v sobě mají nanočástice grafenu. Na Hithitu na ně vybral skoro půl milionu a jedno triko jsme měli šanci otestovat i ve Forbesu.


Grafenové vlákno je antibakteriální, skvěle prodyšné a také absorbuje vlhkost. Jeho klady se nejlépe projeví při velké zátěži na slunci, kdy se ukáže, jak zvládá přeměňovat škodlivé UV záření na infračervené a vede teplo. Nebo také to, že se v něm člověk jen tak nezapotí.


“Je to logické, naše oblečení je na domácí trh přece jen trochu dražší, větší úspěch tušíme v zahraničí.”

Filip Matějka, Zakladatel

Jenže to by na přelomu listopadu a prosince muselo alespoň chvíli svítit slunce a člověk by musel být ochotný podstoupit velkou zátěž. I v běžném provozu a během kratších aerobních cvičení jsem si však všimla, že se triko chová jinak – hned po navlečení se po těle rozlije vlna tepla, ani při běhu jsem se v něm nezapotila (a nebylo to pouze tempem!) a tričko ani po několikátém nošení nebylo cítit. Nutno ale dodat, že látka, kterou z poloviny tvoří grafen a z té druhé recyklované PET lahve, není na omak zrovna ta nejjemnější. Co by ale člověk pro ochranu přírody nevydržel.


Sedmadvacetiletý Matějka ovšem slibuje, že v blízké budoucnosti Mowement uvede na trh i verze grafenovo-bavlněných trik. A plánů mají pro nadcházející měsíce v dosud tříčlenném týmu mnohem víc. Třeba přesunout do Česka celý vývoj, který momentálně zajišťuje soukromá společnost na Tchaj-wanu a Mowement od ní odebírá grafenové vlákno. Přesun by měl proběhnout během několika týdnů. Pak by všechny fáze výroby probíhaly na domácí půdě.


Z ní by chtěla firma dobýt rovnou Ameriku a tak na začátek příštího roku chystá kampaň na Kickstarteru a s ní spojenou expanzi na zahraniční trh. “Je to logické, naše oblečení je na domácí trh přece jen trochu dražší, větší úspěch tušíme v zahraničí,” vysvětluje mladý podnikatel. Cena grafenových trik se pohybuje kolem 1400 korun. Ochutnávka budoucnosti holt něco stojí.


“Textil je jedno z mála odvětví, která se za posledních 100 let moc neposunula. Teď se konečně směřuje ke změnám, které mohou být velmi zajímavé.”

Filip Matějka, Zakladatel

Potenciální investory Matějka láká jednoduše. “Všechno je teď chytré a chytré bude i oblečení, nastává éra smart clothing,” říká a rovnou připomíná, že grafen vede dobře elektřinu, takže by ho šlo využít pro oblečení s nastavitelnou teplotou a dalšími vlastnostmi. Až vám bude zima, postačí pár kliknutí na telefonu a oblečení se podmínkám přizpůsobí. “Textil je jedno z mála odvětví, která se za posledních 100 let moc neposunula. Teď se konečně směřuje ke změnám, které mohou být velmi zajímavé,” míní Matějka.


Nejde mu však jen o líbivou technickou pokročilost, chce mít produkt vyspělý po všech stránkách. Využívá ekologický tisk, visačky vyrábí z recyklovaného papíru a tričko balí do stoprocentně rozložitelného obalu z bioodpadu. Grafen nemusí nijak chemicky upravovat, je certifikován jako netoxický a jeho vlastnosti přetrvávají i po opakovaném vyprání. Je to zkrátka materiál všestranný, inovativní a udržitelný. A nemá snad právě takto budoucnost vypadat?


Zdroj: Michaela Černá @ forbes.cz




Bavil tě náš článek? Přečti si více našich novinek nebo nás odebírej a my tě budeme o všem včas informovat!